BRANKA BERETOVAC-VONDRAČEK - Nagrada za svekoliko umjetničko djelovanje - OPERA, 2023.

Iznimna umjetnica i jedan najljepših lirskih soprana zagrebačke Opere

Zaštitni znak karijere Branke Beretovac ostaju Lisinskijeva Zorka u Porinu, te Gotovčeve uloge poput Đule iz Ere s onoga svijeta, naslovne junakinje opere Morana i Danice iz jednočinke Stanac. U svjetskom, tzv. željeznom repertoaru ističu se njezine tri - Puccinijeva Mimi u La Boheme, Bizetova Micaela u Carmen i Smetanina Marica u Prodanoj nevjesti.

Priredio: Željko Anzulović, 26. studenog 2023.

Upravni odbor Hrvatskog društva dramskih umjetnika i Žiri za operu, operetu i mjuzikl dodijelio je ovogodišnju nagradu za svekoliko umjetničko djelovanje opernoj umjetnici, sopranistici Branki Beretovac – Vondraček. Žiri za Operu, Operetu i Mjuzikl čine predsjednica Jana Haluza te članovi Goran Merčep, Laura Vadjon.

Branka Beretovac-Vondraček, rođena u Zagrebu 17. lipnja 1944, bila je više od trideset godina prvi lirski sopran Zagrebačke opere. Utjelovila je mnoge lirske operne junakinje, za što je imala sve predispozicije: srčani i topao lirski glas, iznimnu muzikalnost i atraktivan scenski izgled.

Još kao djevojčica lijepo je pjevala i nastupala na školskim priredbama. Posve prirodno, počela je studirati pjevanje i diplomirala je 1969. na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u  klasi profesora Zlatka Šira. Kao odličan diplomant dobila je nagradu Franjo Kuhač. No na sceni je počela nastupati već s dvadeset godina kao studentica i stipendistica Zagrebačke opere (od 1963. do 1969). Postala je pojam mitskih uloga u operama, poput Jelene u Nikoli Šubiću Zrinjskome, s kojom je debitirala 1964.  na premijeri u režiji Vlade Habuneka, te se s istom oprostila od scene na svojoj posljednjoj premijeri 1994., što je bila danas legendarna predstava u režiji Krešimira Dolenčića  koja je sve do danas zadržana na repertoaru Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu. Između je pjevala još u trima različitim produkcijama Zrinjskog na podiju matične kuće, a kritika je njezinu kreaciju hvalila riječima “Jelena iz snova – umilna, uvijek nova, mladenačka i svježa”.

Zaštitni znak njezine karijere ostaju Lisinskijeva Zorka u “Porinu”, te Gotovčeve uloge poput Đule iz “Ere s onoga svijeta”, naslovne junakinje opere “Morana” i Danice iz jednočinke “Stanac”. U svjetskom, tzv. “željeznom” repertoaru ističu  se njezine tri uloge s početnim slovom M koje su iznimno važne u njezinu repertoaru: Puccinijeva Mimi u “La Boheme”, Bizetova Micaela u “Carmen” i Smetanina Marica u “Prodanoj nevjesti”. Tim trolistom likova gospođa Beretovac postavlja visoka mjerila, a njima pridodaje i tragična suzvučja Gounodove Margarete u “Faustu”, kao i Offenbachove Antonije u “Hoffmannovim pričama”. Njezin prirodno lijep glas svijetle boje i blistavih visina dolazi do izražaja i u suvremenijem stilu poput Viktorije u Kelemenovu “Opsandom stanju” ili sjajno oblikovane “hosen-role” Zdenke u Straussovoj “Arabelli”. Niz uspješnih opernih interpretacija za pamćenje upotpunjuje “elizejskom” – kako je naziva kritika – Euridikom Christopha Willibalda Glucka u operi “Orfej i Euridika”, kao i eteričnom Mozartovom Paminom u njegovoj “Čarobnoj fruli”.

Branka Beretovac-Vondraček surađivala je s istaknutim dirigentima i redateljima, osobito su je voljeli maestro Lovro von Matačić i profesor Vlado Habunek kojima je uvijek bila prvi izbor u premijernoj podjeli. Matačić ju je  tražio u produkciji Beethovenove opere “Fidelio” na Dubrovačkim ljetnim igrama 1970. da pjeva Marzellinu, uz slavnu Senu Jurinac u naslovnoj ulozi. Od mladosti je sluša i inozemna publika: kad je Hrvatsko narodno kazalište zbog obnove smanjilo svoju djelatnost i preselilo se u Dom JNA, Branka Beretovac provela je sezonu 1967./1968. u Gradskom kazalištu u Bonnu. Tamo je došao do izražaja njezin afinitet prema Mozartovu opusu; ostvarila je ulogu Ilije u Idomeneu, za koju je dobila vrijedna priznanja, a prethodno je već, u scenskoj produkciji Muzičke akademije u Zagrebu,  pjevala Groficu u Figarovu piru. Nakon Bonna, otkriva je Europa, te gostuje u Ženevi, Monte Carlu, Madridu, Beču, Berlinu i Parizu. Mnoga su njezina tumačenja zabilježena na snimkama, pa u njezinom glasu možemo uživati i mi koji je  nismo imali privilegiju doživjeti uživo na sceni. Ostaje trajno vezana za sredinu umjetničkih početaka i vraća se rodnom Zagrebu, uvijek privržena zagrebačkoj publici.

Dobitnica je mnogobrojnih strukovnih nagrada i priznanja poput Vatroslav Lisinski, Milka Trnina i Josip Štolcer Slavenski, kojima sada pridružuje i Nagradu hrvatskoga glumišta za svekoliko umjetničko djelovanje na području opere.

©Izvor: www.hddu.hr, Hrvatskoglumiste.hr, objavljeno 26. studenog 2023.