BOŽIDAR ALIĆ (Zagreb, 24. prosinca 1954. - 3. ožujka 2020.)

Veliki glumački tragičar

Glumac iznimno snažne osobnosti i autentične energije, vulkanskog glumačkog erosa s kojim redatelji ponekad nisu znali kako postupati i na koji ga način iskoristiti, Alić je za uloge u koje je vjerovao bio spreman na sve.

Piše: Josip Grozdanić

U jednom davnom razgovoru za novine, na pitanje je li oduvijek znao da će jednog dana biti glumac i glumiti „sve te Hamlete”, Božidar Alić odgovorio je jednostavno, čvrsto i odsječno „da!”. Pa dodao da je u svoju glumačku budućnost i status budućeg prvaka toliko čvrsto vjerovao i bio posve siguran, da je na tvrdnju jednog prijatelja o tome da je gluma posao u kojem se mora biti prvi ili se bolje njime niti ne baviti, samouvjereno i bez imalo dvojbe odgovorio „ja ću biti prvi!”. I uistinu je to postao i bio, ne samo možda i najdarovitiji glumac svoje generacije, nego i jedan od najboljih i najznačajnijih hrvatskih glumaca uopće.

No bio je i izuzetno samodiscipliniran i strog prema samome sebi, prema vlastitim riječima čak i svoj najstroži kritičar, istodobno već od početaka karijere rigorozno selektirajući ne samo uloge koje želi prihvatiti nego i kolege i redatelje s kojima želi i pristaje raditi. Jer Alić je oduvijek znao što je, što kao glumac želi postići, u kakvom kazalištu želi nastupati i na koji način u njemu raditi, svjestan da je kazalište zapravo život sam, i da u njemu kao takvom stvarnost neprestano zadire u fikciju, baš kao i fikcija u stvarnost, zbog čega je nužna potreba za uspostavljanjem ravnoteže.

Bio je Alić izuzetno sugestivan i uvjerljivo autoritativan na kazališnim daskama, umijeće vladanja kojima je nakon završetka zagrebačke Akademije za kazalište, film i televiziju, današnje Akademije dramske umjetnosti, stjecao i u milanskom Piccolo Teatru, a određeno vrijeme je glumačku vještinu kalio i pod vodstvom glasovitog redatelja Roberta Ciullija u Theater an der Ruhr u Mülheimu.

Zoja Odak i Božidar Alić, Slobodan Šnajder, Kamov smrtopis, red. Želimir Mesarić, HNK Split, 1981.

Osamdesete godine prošlog stoljeća bile su njegovo zacijelo najsjajnije desetljeće, u kojem je ostvario strelovit uspon ne samo u teatru – najprije u &TD-u gdje je zablistao rolama Gordogana u Kralju Gordoganu Radovana Ivšića pod redateljskom palicom Vladimira Habuneka, Alexa u Burgessovoj Paklenoj naranči te Kamova i Vjekoslava Afrića u Šnajderovim dramama Kamov smrtopis i Hrvatski faust, a potom i na Dubrovačkim ljetnim igrama kao naslovni lik u Shakespeareovu Koriolanu u režiji Petra Večeka, te u Gavelli kao grof Almaviva u kultnim Ludim danima, sačinjenima od Beaumarchaisove Figarove ženidbe i Figaro se rastavlja Ödöna von Horvatha, a u režiji Paola Magellija, kao Pozornik također u Von Horvathovu komadu Vjera, ufanje, ljubav (opet Magelli), a kasnije i kao Franz u Bruckner / Brečić / Buljanovu Gorkom, gorkom mjesecu, kao Bubnjar i Rosencrantz u Rosencrantz i Guilderstern su mrtvi Toma Stopparda, kao Izidor u Ničijem sinu Mate Matišića, te kao Alfredo u Kraljici majci Marija Santanellija u režiji Branka Ivande, gdje ga je nakon određenog vremena zamijenio Marko Torjanac.

Božidar Alić (Pozornik), Ödön von Horváth, Vjera ufanje iljubav, red. Paolo Magelli, Kazalište Gavella, 1991.

Glumac iznimno snažne osobnosti i autentične iznimne energije, vulkanskog glumačkog erosa s kojim redatelji ponekad nisu znali kako postupati i na koji ga način iskoristiti, Alić je za uloge u koje je vjerovao bio spreman na sve, poput bojanja kose u narančasto. No istodobno je posjedovao određenu crtu autodestruktivnosti koja je s vremenom sve više dolazila do izražaja.

Na filmu je, pak, debitirao kao markantni negativac Ferko u Vukotićevoj Akciji stadion, nakon koje su krajem 70-ih i tijekom 80-ih uslijedili njegovi intenzivni angažmani ponajviše na televiziji, među ostalim u serijama Nepokoreni grad i Putovanje u Vučjak, kao i TV-dramama Istarska rapsodija Danijela Marušića, Obiteljski album Miroslava Mikuljana, Pijanist Vanče Kljakovića i osobito dvodijelnoj U logoru Branka Ivande prema Miroslavu Krleži, te u više filmova – u Živi bili pa vidjeli Bruna Gamulina i Milivoja Puhlovskog, drami Treći ključ Zorana Tadića, te u međunarodnoj produkciji Memed by Hawk prema romanu Yasara Kemala, a s Peterom Ustinovim kao scenaristom, redateljem i tumačem glavne uloge.

No dominantno polje djelovanja Božidara Alića bili su kazalište i televizija, premda je i u 90-ima i nultim godinama zaigrao i u Babajinim Kamenitim vratima, Holdingu Tomislava Radića, Papićevoj Infekciji, Vrdoljakovoj Dugoj mračnoj noći, u pomaknutoj komediji Pušća Bistra Filipa Šovagovića te u nizu filmova Jakova Sedlara – od Agonije i Četveroreda preko Sjećanja na Georgiju i Milosti mora do Jeruzalemskog sindroma i Nisam se bojao umrijeti, u kojem je 2016. ostvario posljednju filmsku ulogu. Glumio je i u više popularnih sapunica, među kojima se osobito ističe Ponos Ratkajevih, a sinkronizirao je i animirane filmove Potraga za Nemom i Inspektor Martin i banda puževa. Osobito ljubiteljima teatra i televizijskim gledateljima Božidar Alić ostat će u sjećanju kao glumac iznimne izražajnosti i karizme koji je na kazališnim daskama i pred kamerama s lakoćom krao scene kolegama glumcima.

©Josip Grozdanić, Hrvatskoglumiste.hr, objavljeno 21. siječnja 2021.