Piše: Josip Grozdanić
Ako bi se umjetnički i životni put glumice Mire Furlan željelo opisati samo jednom riječju, to bi bila imenica hrabrost. Furlan je uistinu bila odvažna artistica i osoba, podjednako dok je tijekom druge polovine 70-ih i kroz 80-e godine prošlog stoljeća gradila i razvijala svoj umjetnički habitus i glumački status, kao i kad se silom političkih (ne)prilika početkom 90-ih sa suprugom preselila u SAD, suočivši se s potpunom egzistencijalnom neizvjesnošću i spoznajom da je kao glumica prisiljena krenuti iz početka i doslovce se boriti za koricu kruha. Na neki način, kao da je uvijek jurišala na barikade, kao da je dokazujući vlastito histrionsko umijeće ujedno i pionirski krčila putove u ostvarivanju iznimnih umjetničkih dometa i podjednako joj važnih ljudskih sloboda, beskompromisno, bez imalo kalkuliranja i bez obzira na cijene koje je za to na oba polja bilo potrebno platiti. Cijene za koje je znala da mogu biti izuzetno visoke, štoviše da će takve svakako i biti, ali koje su njoj i kao glumici i kao ženi predstavljale dodatne i možda ključne izazove u borbi ne samo za samoostvarenje i samoemancipaciju, nego i na širem planu aktivizma u feminističkom pokretu 80-ih.
Neustrašivo se borila i dokazivala i kad je ostvarivala sjajne uloge u zagrebačkom HNK, i kad je zahvaljujući dojmljivim interpretacijama brojnih filmskih i televizijskih rola stjecala ugled jedne od najcjenjenijih i najpopularnijih glumica u Hrvatskoj i ondašnjoj Jugoslaviji, i kad je svjesno i tendenciozno tumačila nerijetko i snažnom erotičnošću i seksualnošću označene likove manje ili više osviješteno slobodoumnih žena koje ne pristaju ni na kakve ograde i okove. Žena koje se bore za vlastitu samostalnost i slobodu izbora, koje su energične i samosvjesne, koje ne priznaju ničije diktate niti uvjete, a utjelovljivanjem kojih se Furlan svjesno angažirala u borbi protiv neiskorjenjivog patrijarhata u društvu i društvenim strukturama.
Kao i sve istinske umjetnice i umjetnici, kao sve one i svi oni kojima je bavljenje nekom umjetnošću iskonski, iskreni i duboki životni poziv, a ne tek posao koji se odrađuje ponekad i kao „tezga”, kao sve one i svi oni kojima kazališne daske uistinu život znače, a nisu tek puki scenski rekviziti i dekoracija, kao sve one i svi oni koji pred kamere staju sa sviješću o važnosti svog i kolektivnog pristupa umjetnosti u cilju kreiranja važnog i autentičnog umjetničkog djela, Furlan je intenzivno brisala granice između svojih scenskih persona i svoje ljudske osobnosti. Svi likovi koje je tumačila do početka 90-ih, u kazalištu navlas identično kao i na filmskim i televizijskim setovima, te likovi koje je utjelovila tijekom posljednjih 15-ak godina na pozornici riječkog HNK Ivana pl. Zajca i Kazališta Ulysses na Brijunima, kao i u ponekom filmu, bili su scenske ekstenzije njezina ljudskog habitusa, onoga što je držala da kao žena i umjetnica jedino može i mora raditi. Da svoju intimu i tjelesnost, svoju emocionalnost i svoju krhkost, svoj senzibilitet i svoju hrabrost, svoj duh i svoju borbenost, može i mora koristiti ne samo za stvaranje umjetnosti nego i za ljudski i socijalni angažman.
Mustafa Nadarević kao Pomet i Mira Furlan kao Petrunjela, Marin Držić: Dundo Maroje, HNK u Zagrebu, 1981., red. Ivica Kunčević
Na počecima svoje glumačke karijere, tijekom druge polovine 70-ih, Mira Furlan je poprilici podjednako ugled stjecala i kao kazališna i kao televizijska te u manjoj mjeri filmska glumica. Dok je u teatru nastupala većinom u klasičnim komadima, te je zahvaljujući dojmljivom tumačenju važnih uloga rano postala prvakinjom Drame zagrebačkog HNK, na televiziji je interpretirala sporedne role u TV-dramama kakve su Njih troje i Ljubica Tomislava Radića te Istarska rapsodija Daniela Marušića. Na filmu je debitirala također sporednom ulogom novinarke Vere u drami Novinar Fadila Hadžića, izvrsnom ostvarenju koje se do danas prometnulo u domaći filmski klasik te koje je tematski jednako aktualno i u današnjem vremenu. Nakon što je početkom 80-ih probojnu TV-ulogu ostvarila kao Kate u kultnoj seriji Velo misto Miljenka Smoje i Joakima Marušića, Furlan je tijekom tog desetljeća glumački „eksplodirala”, u kazalištu u jednakoj mjeri kao i na filmu i TV-u.
Dok je u teatru briljirala kao Petrunjela u Dundu Maroju u režiji Ivice Kunčevića, s Mustafom Nadarevićem kao Pometom, ali i u predstavama Šteta što je kurva i Mjesec dana na selu Georgija Para, Đavolov učenik Božidara Violića i ostalima, uloga Enke u filmu (i seriji) Kiklop Antuna Vrdoljaka donijela joj je prvu Zlatnu arenu. Ovom ulogom kao da je zacrtala gabarite svog glumačkog habitusa – tumačenje slobodoumnih, nesputanih, erotiziranih i seksualnošću obilježenih žena u dominantno patrijarhalnom uže-obiteljskom i šire-društvenom okviru. Tijekom 80-ih na filmu i TV-u tumačila je mahom energične urbane mlade žene nespremne na kompromise, od TV-drame Rano sazrijevanje Marka Kovača Branka Schmidta i serije Nepokoreni grad, do filmova Pismo – glava Bate Čengića, U raljama života i Za sreću je potrebno troje Rajka Grlića te Zadarski memento Joakima Marušića, i zahvaljujući svom osobnom, ali i glumačkom habitusu, pronašla se u takvom tipu uloga.
Mira Furlan kao Anabella, John Ford: Šteta što je kurva, HNK u Zagrebu, premijera 29. ožujka 1984., red. Georgij Paro Mira Furlan kao Helena i Mustafa Nadarević kao Menelaj, Euripid: Helena, red. Paolo Magelli, HNK Split 1990.
S jedne strane slobodnomisleća, energična i nerijetko cinična urbana mlada žena, a s druge patrijarhalnim okovima i strogom tradicijom zarobljena žena iz ruralne zabiti Crne Gore u erotskoj drami Lepota poroka Živka Nikolića, za tumačenje koje je Furlan osvojila drugu Zlatnu arenu. Lik Jaglike, žene iz zabiti u unutrašnjosti Crne Gore koja se kao naivna seljanka iz patrijarhalnog braka kroz druženje s parom slobodoumnih stranaca oslobađa ne samo okova patrijarhata nego i seksualnih inhibicija te oslobađa svoju senzualnost i senzibilnost, možda je i najkompleksniji lik u filmskom opusu Mire Furlan, a njezina uloga je izuzetno hrabra. Izvrsna je i u liku Ankice Vidmar, ljubavnice protagonista Zlatnom palmom ovjenčane i za Oscara nominirane drame Otac na službenom putu Emira Kusturice, u kojoj joj se glumački put opet ukrstio s onim Mustafe Nadarevića, kao i u liku Eve u Krležinu Putovanju u Vučjak, odnosno seriji Horvatov izbor u režiji Ede Galića.
Tijekom 80-ih Furlan je bila i Mira u Osuđenima Zorana Tadića, i Glumica u drami Za sada bez dobrog naslova Srđana Karanovića, i Vranka u Braći po materi Zdravka Šotre, a gledatelji je pamte i iz svim generacijama kultne serije Smogovci Hrvoja Hitreca i Milivoja Puhlovskog. U sam osvit Domovinskog rata, 1990. godine, Mira Furlan je opet bila partnerica Mustafe Nadarevića, u ratnoj drami Gluvi barut Bate Čengića, u kojoj je tumačila senzibilnu seosku udovicu u čijoj se sudbini prelamaju ratna zbivanja i ključni ideološki prijepori srpskog stanovništva koje mora odabrati između partizana i četnika.
Mira Furlan kao Marijana, U raljama života, 1984., red. Rajko Grlić Mira Furlan kao Jaglika, Lepota poroka, 1986., red. Živko Nikolić Mira Furlan kao Delenn, Babylon 5, 1993., red. Joseph Michael Straczynski Frano Lasić kao Melkior i Mira Furlan kao Enka, Kiklop, 1982, red. Antun Vrdoljak
Nakon odlaska u SAD, Furlan je u 90-ima glumila u znanstveno-fantastičnoj hit-seriji Babilon 5, a u prvom desetljeću ovog stoljeća u također izuzetno popularnoj seriji Izgubljeni, odnosno Lost. U oba slučaja riječ je o vrlo popularnim, dijelom i kultnim serijama, od kojih je potonja znatno uspjelija u svim izvedbenim segmentima, iako se i jednoj i drugoj može prigovoriti zbog mnogo toga, od žanrovske formulaičnosti preko dramaturške i narativne nekonzistentnosti, što je i razumljivo za serije s velikim brojem likova koje traju mnogo sezona, do nedorečenosti i nezaokruženosti, osobito u slučaju Izgubljenih, u kojoj autori nisu znali kako na zadovoljavajući način razriješiti i zaključiti dosta vješto i intrigantno sročenu priču. No Furlan je u objema serijama na visini glumačkog zadatka, unatoč barem formalnoj ograničenosti lika minbarijske veleposlanice Delenn u Babilonu 5.
Mira Furlan kao Eva i Rade Šerbedžija kao Krešimir, Putovanje u Vučjak, 1986., red. Eduard Galić Mira Furlan kao Ankica Vidmar, Otac na službenom putu, 1985., red. Emir Kusturica
Tijekom posljednjeg desetljeća i pol Furlan je među ostalim nastupila u ratnoj drami Turneja Gorana Markovića, koja je nagrađena na festivalima u Solunu, Montréalu i Montpellieru, te u drami Cirkus Columbia Danisa Tanovića, prema istoimenom romanu Ivice Đikića, koja je nagrađena u Sarajevu i također u Solunu. Dok je u prvom filmu, priči o skupini beogradskih kazališnih glumaca koji mučeni besparicom ratne 1993. godine prihvaćaju angažman na prvoj crti bojišnice u Derventi, ulogu Hrvatice Sonje, nekadašnjeg seks-simbola, odigrala sa zamjetnom notom autoironije, u Tanovićevu filmu Furlan je najvažniju žensku ulogu, protagonistovu suprugu Luciju, predočenu kao stereotipni simbol plemenitih i požrtvovnih no nevoljenih i nesretnih hercegovačkih (može i dalmatinskih) žena koje čitav život vole jednog muškarca manje-više nevrijednog njihove ljubavi, unatoč svim pojednostavnjenjima i stereotipizacijama odigrala stoički i s dosta digniteta. Posve logično, jer su stoicizam i dignitet također ključno obilježili Miru Furlan, i tijekom njezine četiri i pol desetljeća duge glumačke karijere, i tijekom života u kojem je uvijek birala vlastite putove, bez obzira koliko oni teški i izazovni bili.
©Josip Grozdanić, Hrvatskoglumiste.hr, objavljeno 7. ožujka 2021.