Intervju: PERICA MARTINOVIĆ

HDDU u duhu vremena

Hrvatsko društvo dramskih umjetnika pripada svim umjetnicima i moramo ga razvijati u duhu vremena u kojem živimo. Glavni cilj mojeg mandata je borba za mlade glumce, zalaganje za radna prava koja pripadaju svim dramskim umjetnicima, posebno ranjivim skupinama.

Razgovarali smo s Pericom Martinović, reizabranom predsjednicom Hrvatskoga društva dramskih umjetnika (HDDU), o planovima, viziji i djelovanju u predstojećem mandatu. Nakon što je 2016. na izvanrednoj izbornoj sjednici Skupštine proglašena predsjednicom HDDU-a, dubrovačkoj i zagrebačkoj glumici Perici Martinović povjeren je četverogodišnji mandat čelne osobe udruge, a uz nju je izabran i Upravni odbor u kojem su Nada Abrus, Sandra Lončarić Tankosić, Nedim Prohić, Ivica Pucar, Joško Ševo i Ana-Marija Vrdoljak. U Nadzorni odbor izabrani su Robert Bošković-Žarak, Lidija Helajz i Šiško Horvat Majcan, a u Etičko povjerenstvo Jasna Malec Utrobičić, Dunja Sepčić i Iva Srnec.

Zbog čega ste se odlučili za novi mandat u HDDU-u?

Isprva sam bila u mandatu koji je pripadao Borisu Svrtanu, što je trajao oko godinu i pol dana. Iako sam došla tek na trećinu mandata, u to smo vrijeme unutar HDDU-a već započeli s projektima s tajnicom Marijom Filipović, asistenticom Gordanom Skalak, Antonijom Filipović, suradnicima Ogranka mladih i Franom Marijom Vranković, a razvijale su se i naše aktivnosti s FIA-om gdje nas predstavlja kolegica Ana-Marija Vrdoljak koja je ujedno i na poziciji predsjednice sindikata glumaca i članica Izvršnog odbora FIA-e. Na nagovor kolega i suradnika da započete poslove završimo, odlučila sam se za novi mandat. Na ovo mjesto izabiru kolege iz cijele Hrvatske. Oni osobno poznaju mene i moj rad te su mi svojim izborom ukazali veliko povjerenje koje nikako ne želim iznevjeriti.

Što biste istaknuli kao glavni cilj svojega mandata?

Glavni cilj mojeg mandata je borba za mlade glumce, zalaganje za radna prava koja pripadaju svim dramskim umjetnicima, posebno ranjivim skupinama. Aktivno sudjelujemo u javnim raspravama i pripremi zakonskih prijedloga koji se tiču profesionalnog statusa svih naših članova. Pri Ministarstvu kulture uključeni smo u izradu najavljenog Zakona o umjetnicima, a osnovana je i radna skupina koja promišlja i artikulira specifično područje uvjeta rada naših dramskih umjetnika. Izabrali smo Ivicu Pucara kao predstavnika za izvedbene umjetnosti pri Ministarstvu kulture. Borimo se da nam svima bude bolje, pogotovo mladima, kojih svake godine s raznih akademija izlazi šezdesetak na tržište koje je uistinu malo. Nedostatak prilika za kontinuirani rad u kazalištu u kojem bi mladi glumci mogli pokazati svoje vještine najveća je boljka.

Možete li usporediti radno iskustvo kao samostalna umjetnica i angažman u GDK Gavella?

Većinu svoga radnog vijeka provela sam kao slobodna dramska umjetnica, a 2006. ulazim u stalni angažman u GDK Gavella. Znam što znači biti na cesti, raditi bez grijanja i boriti se za koricu kruha u našem poslu. Biti slobodni dramski umjetnik težak je put koji prate nedovoljna sredstva, slabi umjetnički honorari, loši prostori za rad i slični problemi. Zato je moja poruka mladim glumcima da je ovo poziv pun odricanja, ali i beskonačne vrijednosti. Uz upornost, marljivost i ustrajnost uspjeh neće izostati, iako je put do njega težak. Otkad sam sa 18 godina došla na Akademiju dramske umjetnosti u Zagreb, ustrajanje u radu i moja obitelj ostali su mi moralna vertikala.

Koje ključne promjene želite potaknuti u sklopu mandata?

Novim mandatom želim svim snagama poticati zajedništvo, komunikaciju, toleranciju i međusobno poštivanje svih kolega unutar našeg zajedničkog dvorišta koji zovemo hrvatsko glumište, zaštititi dignitet struke gdje smo svi mi odabirom životnog poziva neraskidivo povezani.

Ferne Downey, Perica Martinović, Marija Filipović, Ana-Marija Vrdoljak, FIA u Zagrebu

HDDU član je FIA-e, Međunarodne federacije glumaca. Koji značaj ima ova međunarodna aktivnost HDDU-a za Hrvatsku?

Za Hrvatsku kao članicu EU-a, međunarodna aktivnost HDDU-a postaje ključna u svrhu očuvanja i stjecanja većih umjetničkih, etičkih, pravnih i ekonomskih prava umjetnika u izvedbenoj umjetnosti i audiovizualnoj industriji u okviru svjetske krovne organizacije glumačkih strukovnih udruženja i sindikata. Za naš angažman u FIA-i posebno je zaslužna naša predstavnica i članica izvršnog odbora FIA-e Ana-Marija Vrdoljak. Veliku čast i odgovornost imali smo kada su Zagreb i Hrvatska po prvi put bili domaćini, a mi suorganizatori, sastanka Izvršnog odbora FIA-e koji se održao od 24. do 27. listopada, uz sudjelovanje 60 delegata iz 15 država svijeta. Uspjeli smo uz veliki angažman, rad i lobiranje drage kolegice Ana-Marije Vrdoljak, koja je i predstavnica u Sindikatu glumaca. Nastojimo sklopiti sporazum sa Sindikatom te nastaviti suradnju s udrugama s kojima dijelimo zajedničke ciljeve u borbi za osiguranje zakonom zajamčenih prava svih izvođača koja se još uvijek ne provode u praksi.

Koji su planovi za HDDU u sklopu Vašega novog mandata?

Ranije započeti projekti nastavit će se, a započeti su i neki novi. Naše dvije najrespektabilnije manifestacije – Festival glumca i dodjela Nagrade hrvatskog glumišta, prepoznatljive su i cijenjene u hrvatskoj kulturnoj i društvenoj javnosti. To su vrlo zahtjevni produkcijski, organizacijski, financijski i umjetnički projekti na kojima rade timovi ljudi. Radimo na njihovu boljem produkcijskom, financijskom i medijskom pozicioniranju, pri čemu zapošljavamo mlade producente putem mjera stručnog osposobljavanja. Cilj nam je obnoviti veliku manifestaciju Glumci glumcima, skupiti još više sredstava za naše potrebite članove kako bi iskazali poštovanje prema onima koji su stvarali prije nas i ostavili neizbrisiv umjetnički trag. Borimo se da pribavimo sponzore za naš časopis jer želimo da zadrži svoju kvalitetu te da svaki naš član dobije svoj primjerak časopisa. Istaknula bih i suradnju s Hrvatskom radiotelevizijom koja svake godine prenosi dodjelu Nagrade hrvatskog glumišta. Na HRT-u se 27. ožujka obilježio i Svjetski dan kazališta. Značajan je i naš sporazum s Hrvatskom gospodarskom komorom u zajedničkom afirmiranju hrvatske kulturne ponude.

Koja je strategija razvoja HDDU-a u predstojećem razdoblju?

Strategija razvoja HDDU-a ovisi o proračunu, ali i o aktivnostima koje uključuju vlastite izvore financiranja. Prijavili smo se na natječaj Europskoga socijalnog fonda Umjetnost i kultura za mlade, s ciljem proširenja tržišta za mlade glumce. Time želimo potaknuti zapošljavanje mladih, nezaposlenih glumaca, a uključuje i mentorski rad. Fond solidarnosti HDDU-a mladima daje podršku za aktivnosti koje organizira Ogranak mladih unutar HDDU-a. Velika je stvar i ustupanje prostora HDDU-a nezavisnim skupinama, manjim kazalištima i pojedincima. Značajna je i naša suradnja sa udrugama kao što je udruga Duart, čiji projekt prvi put u digitalnom obliku okuplja podatke o svim glumcima u obliku online web-platforme za pretragu, promociju i pozicioniranje glumaca na svjetskom tržištu, iza koje stoji poduzetnica i glumica Sanja Drakulić sa svojim timom.

Članovi HDDU-a na predstavljanju Festivala glumca 2019.

Vaša vizija HDDU-a u budućnosti?

Moja je vizija HDDU-a kao društva koje vodi brigu o svakom članu. Kao prva među jednakima poticat ću angažman članova, pomaganje i brigu o bolesnim, starijim, umirovljenim članovima, onima slabijeg imovinskog statusa i naravno, mladim i nezaposlenim umjetnicima. Mi stariji mladima ostavljamo u amanet sve ono što smo stvarali. Onoliko koliko vjerujem u budućnost naše lijepe domovine, isto tako vjerujem i u budućnost našeg kazališta. S obzirom na to da pratim rad svih kazališta, naše starije i mlade glumce i one koji tek dolaze, tvrdim da ima puno talentiranih dramskih umjetnika koji mogu potaknuti promjene u borbi za zajedničke ciljeve. Pozdravljamo povrat bivših članova bez pretvaranja HDDU-a u poligon za bilo čije političke interese, s izvrsnošću i visokim umjetničkim dosezima kao jedinom ideologijom. Kao predsjednica i kolegica, pozivam sve kolege koji su izašli iz HDDU-a da se vrate. Uvijek sam spremna sa svima razgovarati i riješiti probleme na koje nailazimo na ovom putu u borbi za ostvarivanje jednakih prava, jer HDDU pripada svim umjetnicima i moramo ga razvijati u duhu vremena u kojem živimo.

© Irena Boćkai, Hrvatskoglumiste.hr, objavljeno 9. studenog 2020.